سیمایی صراف: دانشگاه را دور از نگاه‌های حزبی اداره کنیم چه زمانی نرخ رشد جمعیت کشور مثبت می‌شود؟ دستگیری سارق خودرو با تیراندازی هوایی پلیس در نیشابور (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) واکسن آنفلوانزا برای استفاده عموم مردم در داروخانه‌های مشهد موجود است نخستین واکسن ضد آبله میمونی در جهان تأیید شد راهکارهای مختلف چین از افزایش میزان پیر شدن مردم این کشور جلوگیری نکرد سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سال آینده ۶۰ درصد خواهد شد ۲۲۵ پروژه آموزشی مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌شود اعمال قانون ۱۰۲۲ خودروی حادثه ساز در مشهد | ۴۱ خودرو متخلف توقیف شدند (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) یادی از مرحوم دکتر علی اکبر فیاض، مؤسس دانشکده ادبیات مشهد | درخت سترگ دانش اولین نمایشگاه خدمات پرستاری در خاورمیانه| تحول نظام سلامت با گسترش مراکز مراقبت در منزل تاثیر بیماری آسم بر افزایش خطر ناباروری زنان برای تعامل با کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش و یادگیری هستیم میان وعده مناسب برای زنگ تفریح دانش آموزان چیست؟ کانون بازنشستگان: بازنشستگان را شرمنده خانواده نکنید | برای درمان بیماریِ صعب‌العلاج وام می‌خواهند و ما شرمنده‌ایم! پسر معتاد به شیشه، پدر و مادرش در اراک را به قتل رساند ابعاد جدیدی از قتل یاسمین رحمتی، استاد موسیقی دانشگاه تهران از زبان یکی از اقوامش مرد معتاد قتل پسر ۴ ساله همسر موقت خود را انکار کرد + عکس استفاده از ترکیبات گوگردی در تولید قند و نبات اظهارات وزیر کار درباره متناسب‌سازی حقوق، بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را نگران کرده است تامین بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا از تب خرید تا نبود واکسن آنفلوانزا در مشهد | قول رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی برای تامین واکسن مورد نیاز مردم
سرخط خبرها

گزارشی از وضعیت نامناسب مدارس حاشیه شهر مشهد| بدون میز و نیمکت، ایستاده در کلاس!

  • کد خبر: ۲۴۹۶۶۴
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
گزارشی از وضعیت نامناسب مدارس حاشیه شهر مشهد| بدون میز و نیمکت، ایستاده در کلاس!
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی: بهسازی مدارس ۱۴‌ محله هدف استان را در دستور کار داریم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کمتر از یک ماه تا بازگشایی مدارس باقی مانده است، اما انگار قرار نیست قصه پرغصه کمبود امکانات مدارس به‌ویژه در حاشیه شهر مشهد به پایان برسد. اگر تا پیش از این از مشکلات ثبت‌نام و دریافت شهریه در مدارس دولتی گفتیم و نوشتیم، حالا با نزدیک شدن به ماه مهر، موضوعات دیگری نظیر تأمین امکانات اولیه در برخی مدارس حاشیه شهر دغدغه اصلی خانواده‌هاست.

این روز‌ها گلایه مردم در محلاتی مانند پنجتن، گلشهر، شهرک شهید رجایی، کوی آقا مصطفی خمینی، مصلی، رسالت، مهرگان و... کمبود اصلی‌ترین و شاید نخستین امکانات کلاس درس است. نبود میز و نیمکت برای دانش‌آموز، کمبود صندلی برای نشستن معلم و نداشتن تجهیزات سرمایشی گرمایشی برای زمستان و تابستان معضلاتی است که دانش‌آموزان و معلمان در حاشیه شهر همواره با آن رو‌به‌رو بوده‌اند، اما این مشکلات این روز‌ها به دلیل حجم بالای دانش‌آموزان در مدارس حاشیه شهر برای خانواده‌ها و اولیای مدارس به یک معضل اساسی تبدیل شده است.

نبود صندلی و میز برای معلم

عضو شورای اجتماعی محله پنجتن درباره کمبود امکانات و تجهیزات در مدارس دولتی حاشیه شهر می‌گوید: طی بازدید‌هایی که با اعضای شورای اجتماعی محله از مدارس محله داشته‌ایم متوجه شدیم تعداد زیادی از مدارس ما در حاشیه شهر هنوز در تأمین ابتدایی‌ترین وسایل مورد نیاز خود مستأصل مانده‌اند.

زهرا نجف‌زاده بیان می‌کند در این محله، در مدرسه شهید محلاتی و مدرسه لقمان حکیم هر کدام با ظرفیت بیش از هزاردانش‌آموز همین ایام تابستان هیچ وسیله سرمایشی در کلاس‌ها و دفتر آموزشگاه وجود نداشت و اولیای مدرسه تنها با یک پنکه رومیزی کار ثبت‌نام و کلاس‌بندی دانش‌آموزان را انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مدارس دولتی حاشیه شهر این موضوع به تناوب وجود دارد ادامه می‌دهد: در بسیاری از مدارس این محلات با وجود حجم بالای دانش‌آموز در بهترین حالت تنها دو کولر آبی کوچک آن هم در راهرو‌های مدرسه وجود دارد.
عضو شورای اجتماعی محله پنجتن با بیان اینکه در بسیاری از کلاس‌ها در مدارس این حوالی حتی معلمان میز و صندلی برای نشستن ندارند ادامه می‌دهد: سال‌های قبل برای تأمین این کمبود معلمان نوبتی از صندلی‌های موجود برای نشستن استفاده می‌کردند.

مدارسی با قدمت بالا

شهروندان ساکن شهرک شهید رجایی نیز دغدغه‌هایی از جنس تأمین امکانات اولیه مدارس دارند. یکی از شهروندان ساکن در انتهای شهرک شهید رجایی با بیان اینکه از آموزش‌وپرورش درخواست داریم به تأمین تجهیزات و امکانات آموزشی در مدارس حاشیه شهر توجه کند، اضافه می‌کند: در حاشیه شهر بسیاری از مدارس بافتی فرسوده دارند و دیوار‌های آن‌‎ها خطر ریزش دارند، باید حوزه نوسازی مدارس در آموزش‌وپرورش به این موضوع توجه کند و بازسازی مدارس فرسوده را هرچه سریع‌تر انجام دهد.

این شهروند با بیان اینکه تنها متولی حمایت‌کننده در بهسازی مدارس شهرداری‌ها هستند ادامه می‌دهد: شهرداری نیز می‌تواند در راستای مرتفع کردن مشکلات مدرسه قدم بردارد. به عبارتی شاید بتواند حیاط مدرسه را آسفالت کند و درخت بکارد، اما تجهیزات را باید آموزش و پرورش تأمین کند.

مدارس بودجه ندارند

یکی از مدیران در یک مدرسه دولتی در حاشیه شهر مشهد نیز با ابراز گلایه از این موضوع که مدارس دولتی هیچ‌گونه بودجه‌ای برای رفع مشکلات روزمره خود ندارند اظهار می‌کند: حرف پدر و مادر‌ها برای بازسازی و بهسازی مدارس دولتی با قدمت بالا عموما درست است، اما چه کنیم که ما نیز بودجه نداریم.

وی تأکید می‌کند: تنها مدارسی که زائرپذیر هستند و اسکان زائر دارند گاهی بودجه دارند و می‌توانند کمی از مشکلات خود را بر طرف کنند. این قبیل مدارس نیز معمولا میزان بهای تمام شده مصرف برقشان قابل توجه می‌شود یعنی مبلغ زیادی از بودجه تخصیصی را باید برای پرداخت قبض برقشان مصرف کنند.
این مدیر مدرسه اظهار می‌کند: در این میان آن دسته از مدارسی که شرایط اسکان زائر را ندارند شامل هیچ نوع بودجه‌ای نمی‌شوند.

کمک به مدرسه برای رفع مشکلات عمرانی مدارس!

فاطمی، شهروند دیگری است که سه فرزند محصل در سه مقطع مختلف دارد این شهروند با بیان اینکه اولیا در مدارس حاشیه شهر امکان پرداخت وجهی تحت عنوان کمک به مدرسه را ندارند، می‌افزاید: عموم خانواده‌ها در حاشیه شهر توانایی پرداخت مبالغ متعدد به عنوان کمک به مدرسه را ندارند.

وی اظهار می‌کند: شما تصورکنید خانواده‌ای که سه فرزند دانش‌آموز دارد به طور میانگین چطور برای هر فرزندش می‌تواند یک میلیون تومان کمک به مدرسه کند. سال گذشته در همین همسایگی خودمان در انتهای بولوار مصلی خانواده‌ای وجود داشت که به دلیل نداشتن پول کتاب، فرزندش از تحصیل محروم شد.
وی ادامه می‌دهد: باید دولت پای کار باشد از جیب اولیا که نمی‌توان هزینه‌های عمرانی مدارس را تأمین کرد.

بهسازی مدارس با طرح شهید عجمیان

برای پیگیری مطالبات شهروندان به سراغ مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی می‌رویم. جاسم حسین‌پور درباره چگونگی تأمین تجهیزات و نوسازی بافت فرسوده مدارس دولتی به اجرای طرح شهید عجمیان اشاره دارد و می‌گوید: پیرو فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار برای بهسازی و شاداب‌سازی مدارس مناطق محروم طرح شهید عجمیان را در مدارس این مناطق کلید زدیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای عدالت آموزشی از برنامه‌های اصلی و مورد تأکید وزارت است، ادامه می‌دهد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برخورداری دانش‌آموزان در مناطق مرزی، محروم و حاشیه شهر با مشارکت دیگر دستگاه‌ها، بهسازی فضا‌های آموزشی و رفع مشکلات مدارس این‌گونه محلات در چهارده‌منطقه هدف استان انجام گرفت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی بیان می‌کند: طرح شهید عجمیان بهسازی و نوسازی ۲۰‌درصد مدارس کل استان خراسان رضوی را شامل می‌شود. این طرح از بهمن‌۱۴۰۱ آغاز شده است.

حسین‌پور تأکید دارد: این طرح در تابستان‌۱۴۰۳ هم در حال اجرا‌ست و امیدواریم با اجرا و ادامه این طرح تأمین تجهیزات و نوسازی مدارس حاشیه شهر در جهت رفاه آموزشی معلمان و دانش‌آموزان رقم بخورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->